Soufinad Consultancy
“Uw betrouwbare partner in administratieve dienstverlening…”

Tips voor Startende Ondernemers

U wilt een eigen bedrijf starten, maar waar begint u? En welke stappen moet u administratief gezien nemen? We hebben een aantal belangrijke zaken op een rij gezet. Want ook al is het ondernemerschap voor u het leukste onderdeel, de fiscus krijgt u er gratis bij.

1. Maak een financieel plan en kijk of u financiering nodig heeft

Om uw bedrijf van de grond te krijgen heeft u geld nodig. Met een financieel plan brengt u in kaart hoeveel u nodig heeft en waar u dat vandaan haalt. Ook krijgt u inzicht in de kansen van uw bedrijf. Zo kunt u vooraf inschatten of ondernemen voor u rendabel is.

2. Bedenk uw bedrijfsnaam

Voor uw KvK-inschrijving heeft u een bedrijfsnaam nodig. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, blijft hangen én maakt duidelijk wat u te bieden heeft. Kijk wel eerst of uw bedrijfsnaam nog niet bestaat.

3. Bedrijf inschrijven bij de KvK

De eerste stap, tevens de meest bekende, is inschrijving bij de  Kamer van Koophandel (KvK). Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming betaalt u een eenmalige inschrijfvergoeding van € 50,- (betaling alleen mogelijk met pinpas).

De jaarlijks verplichte bijdrage is in 2013 afgeschaft. Bedrijven, verenigingen en stichtingen betalen na hun eerste inschrijving geen andere kosten voor de registratie in het Handelsregister. U ontvangt dus geen jaarlijkse factuur meer.

Als u bij uw inschrijving een uittreksel wilt kopen van uw bedrijf, dan kost dat € 15,- (betaling alleen mogelijk met pinpas of creditcard). Sommige banken vragen om een uittreksel, groothandels vragen altijd om een uittreksel.

4. Belastingdienst

Wanneer u zich heeft ingeschreven bij de KvK worden uw gegevens automatisch doorgestuurd naar de fiscus. U krijgt dus meteen een btw-nummer toegestuurd en hoeft dit niet zelf te regelen.

Ook krijgt u bericht welke belastingen u moet betalen. Meestal zijn dit de inkomstenbelasting en de omzetbelasting. In bepaalde gevallen moet u ook loonheffing betalen. De betreffende papieren krijgt u toegestuurd. Let op, ook al bent u ondernemer voor de omzetbelasting, dan bent u nog niet altijd ondernemer voor de inkomstenbelasting. Hier zitten voor- en nadelen aan. Neem contact met ons op om dit te bespreken.

5. Zorg dat uw administratie voldoet aan de eisen

Een administratie opzetten en bijhouden. Er zijn vast leukere dingen te bedenken. Maar als ondernemer bent u het wettelijk verplicht. Zorg dus dat uw administratie voldoet aan de eisen. U moet bijvoorbeeld duidelijk laten zien hoeveel btw u moet betalen of hoeveel btw u terugkrijgt.

6. Verzekeringen afsluiten

Als zelfstandig ondernemer bent u niet automatisch verzekerd, zowel persoonlijk als voor uw bedrijf. Het is belangrijk om na te denken over mogelijke verzekeringen omdat u op die manier risico’s afdekt. Wanneer u bijvoorbeeld ingehuurd wordt bent u aansprakelijk voor de verrichte werkzaamheden. Denk onder meer aan:

· Aansprakelijkheidsverzekering

· Pensioen

· Arbeidsongeschiktheid

· Inboedelverzekering

· Schadeverzekering

· Rechtsbijstand

7. zakelijke rekening openen

Vaak is de eerstvolgende logische stap: een zakelijke rekening openen. Zakelijk bankieren is een goede manier om overzicht te houden en te voorkomen dat uw privé en zakelijke financiën/administratie straks hopeloos door elkaar lopen.

8. Communicatie

Denk na over uw communicatie naar uw klanten toe. Heeft u bijvoorbeeld

· Een logo

· Visitekaartjes

· Een website

· Social media-platforms

Het is belangrijk dat uw klanten u kunnen vinden. Ook hierover heeft Soufinad Consultancy tips die u kunnen helpen. Benieuwd? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! 

 
Kaart
Opbellen
E-mail
Info